papierowy-mózg-szablon-do-pobrania-2

Szablon mózgu z papieru do pobrania. Nauka o emocjach – warsztaty dla dzieci

Szablon mózgu z papieru

i konspekt warsztatów dla dzieci na temat emocji

 

„STRÓŻUJĄCY PIES I MĄDRA SOWA”

 

Zabawa w której poznajemy budowę mózgu oraz dowiadujemy się po co nam stres ?

W celu prostego i łatwego wytłumaczenia dzieciom jak działa nasz mózg posłużymy się modelem stworzonym z własnej dłoni zaciśniętej w pięść, w której środku znajduje się kciuk.

Dla uproszczenia możemy przyjąć, że nasz mózg składa się z trzech mózgów: „gadzi mózg”, „stróżujący pies” i „mądra sowa”.

Nadgarstek – to pień mózgu czyli tzw. „gadzi mózg”, który zawiaduje takimi czynnościami jak, trawienie, bicie serca i oddychanie. Wiele z tych czynności dzieje się poza naszą świadomością i nawet o nich nie wiemy.

Kciuk umieszczony wewnątrz pięści – to układ limbiczny, czyli „mózg emocjonalny”. To on włącza i wyłącza reakcję stresu. Wewnątrz tego układu znajduje się ciało migdałowate, które spełnia rolę „stróżującego psa”.

Jeżeli nasz „stróżujący pies” uzna jakąś sytuację za zagrożenie uruchamia reakcję stresu. Wówczas jesteśmy gotowi do walki, ucieczki lub możemy odczuć „zamrożenie”. Przestajemy myśleć racjonalnie, a nasza reakcja jest automatyczna.

„Stróżujący pies” czyli ciało migdałowate reaguje podobnie na realne zagrożenie np. kiedy spotkamy na swojej drodze węża jak na negatywną ocenę w szkole. Dlatego właśnie podczas odpowiedzi przy tablicy lub przed sprawdzianem trudno nam myśleć. Stres powoduje, że nasz organizm jest gotowy do walki, ucieczki lub udawania martwego. Kolejna część układu limbicznego, czyli naszego kciuka to hipokamp, który odpowiada za orientację przestrzenną i zapamiętywanie.

Zewnętrzna część dłoni i palców – to kora mózgowa, która jest odpowiedzialna za pamięć, myślenie, uwagę, język i świadome postrzeganie. Końce palców to płat czołowy, czyli największa część kory. Ta część mózgu jest jak mądra sowa, która obserwuje świat, analizuje, pozwala na kontrolę własnego zachowania i podejmuje decyzje.

Dla dziecka jest istotne to, że trudność w zapanowaniu nad pobudzeniem i impulsami oraz niemożność racjonalnego myślenia podczas stresu jest normalna.

Pytania jakie możemy zadać dzieciom

Która część mózgu jest najbardziej aktywna, kiedy:

-nagle słychać głośny hałas ( „stróżujący pies”)

-uczysz się do kartkówki („mądra sowa”)

-uciekasz przed groźnym psem ( „stróżujący pies”)

-grasz w szachy („mądra sowa”)

-wchodzisz do ciemnej piwnicy i źrenice się powiększają ( „mózg gadzi”)

 

Dzieci podają również własne przykłady zachowań, kiedy jest aktywny ” stróżujący pies”, a kiedy „mądra sowa”.

 

Celem tej zabawy jest nauka dziecka, aby potrafiło rozróżnić zachowania wynikające ze stresu, a zachowania związane z aktywnością umysłową, czyli skupienia uwagi, myślenia, postrzegania. Taka wiedza ułatwi dziecku obserwację własnych zachowań – kiedy działa „mądra sowa”, a kiedy do akcji wkracza „stróżujący pies”.

Zabawa w robienie modelu mózgu z papieru

” MYŚLĄCA CZAPKA „

BRAIN HAT

 

W tej zabawie dzieci tworzą „myślącą czapkę”, którą mogą nosić!

Zadaniem dziecka jest udekorowanie jej w swoim osobistym stylu, przy czym dzieci mogą wybrać jedną z dwóch opcji, w jaki sposób chcą ją ozdobić i oznaczyć:

  • Spersonalizowany mózg: Bądź kreatywny, pomysłowy i twórz własne funkcje mózgu i cechy osobowości. Wybierz które to twoje mocne i słabe strony oraz gdzie znajdują się w twoim mózgu? Twórz, koloruj i personalizuj to, co masz w swoim własnym mózgu. Będzie to swego rodzaju mapa myśli 3D. 
  • Mózg według wzoru: Pokoloruj „myślącą czapkę” zgodnie z odpowiednimi kolorami oznaczonymi przez nauczyciela, które w sposób naukowy opisują, za jakie funkcje mózgu odpowiada dany kolor.

KROKI:
1. Najpierw zmapuj go i stwórz słowa i obrazy na obu półkulach
2. Pokoloruj go
3. Wytnij
4. Sklej elementy wewnątrz taśmą klejącą. Najlepiej sprawdza się taśma papierowa. 

 SZABLON MÓZGU DO POBRANIA

Kliknij tutaj – Szablon prawa półkula mózgu 

Kliknij tutaj – Szablon lewa półkula mózgu 

Jak zajęcia i gotowe mózgi wyglądają w praktyce można podejrzeć na wpisie z naszych letnich warsztatów (kliknij tutaj)

Zabawa ” SŁOIK MYŚLI”

 

Na przykładzie słoika lub szklanki wypełnionej wodą i konfetti możemy zademonstrować w jaki sposób umysł się wycisza.

Wypełniamy szklankę wodą i brokatem. Kiedy poruszamy szklanką lub mieszamy łyżeczką brokat unosi się w wodzie i powoli opada.

Możemy sobie wyobrazić, że zawartość szklanki to nasze myśli i emocje. Jeżeli potrząsamy nimi to pojawia się wzburzenie.

To co trzeba zrobić, aby woda stała się znów przejrzysta, to zatrzymać się i nic nie robić.

 

Można obserwować jak drobinki opadają na dno lub zbierają się na górnej tafli cieczy, a zawartość całej szklanki lub słoika staje się przezroczysta.

Może pojawić się w nas impuls, żeby przyspieszyć ten proces i zrobić coś, co ułatwi opadanie, ale naszym zadaniem jest cierpliwie czekać.

To właśnie próbujemy trenować – nie reagować na każdy impuls, zatrzymać się, uspokajać i obserwować nasze własne reakcje.

Sprawdź także:

Skomentuj