W tym wpisie przedstawimy Wam jak myśli dziecko według założeń Jeana Piageta, a także na tym tle pokażemy kilka prostych i fajnych zabaw dla dzieci.
Jean Piaget był szwajcarskim psychologiem, który całe swoje życie poświęcił na badanie i obserwację dzieciństwa, nie wykluczając w tym swoich własnych dzieci, aby odkryć jak przebiega ich rozwój.
Jednym z jego najsłynniejszych założeń jest podział rozwoju poznawczego u dzieci na cztery różne stadia:
Stadium sensoryczno – motoryczne do 2 roku życia
Stadium przedoperacyjne od 2 do 7 roku życia
Stadium operacji konkretnych od 7 do 11 roku życia
Stadium operacji formalnych od 11 roku życia
My w tym wpisie zajmiemy się po krótce, tylko dwoma pierwszymi oraz przedstawimy kilka zabaw w grupie dzieci w wieku od 1 do 3 roku życia.
STADIUM SENSORYCZNO – MOTORYCZNE
Od sztywnych do elastycznych wzorców czynności czyli od ssania sutka do ssania kciuka i innych przedmiotów – zdaniem Piageta tego typu czynności stanowią początek zachowań inteligentnych.
Od pojedyńczych do skoordynowanych wzorców czynności.
Od zachowania reaktywnego do intencjonalnego.
Początkowo działania, które wykonuje dziecko nie są zamierzone, a przed końcem 1 roku życia trudno mówić o zachowaniach intencjonalnych, czy świadomością związku pomiędzy działaniem, a skutkiem.
Od zewnętrznych czynności do reprezentacji umysłowych.
Przykładam jest zachowanie dziecka w sytuacji problemowej, czyli kiedy zabawka znajduje się poza zasięgiem ruchów dziecka , ale można ją zdobyć za pomocą leżącego obok kija.
Większość dzieci w 1 roku życia nie widzi związku pomiędzy tymi oboma przedmiotami. Dopiero około 2 roku życia dzieci uzmysławiają sobie, że kij może zostać użyty do osiągnięcia celu.
W jaki sposób możemy wspierać rozwój sensoryczno – motoryczny ?
WARSZTATY „BRUDNE RĄCZKI I NÓŻKI”
To zajęcia rozwojowe, które wspierają samodzielność i kreatywność dzieci. Poprzez stymulację wszystkich zmysłów: węchu, wzroku, dotyku, słuchu, smaku dzieci poznają otaczający świat.
Zajęcia są przykładem wsparcia dzieci w rozwoju poznawczym, sensomotorycznym, społeczno-emocjonalnym oraz wspomagają budowanie świadomości własnego ciała.
Poprzez wspólne działania są też doskonałą okazją do kontaktu z rówieśnikami dzięki którym, nawiązują i budują relacje między sobą.
STAŁOŚĆ PRZEDMIOTU
Jednym z bardzo znaczących osiągnięć stadium rozwoju sensoryczno-motorycznego jest odkrycie przez dziecko stałości przedmiotu, co jest podstwą zrozumienia, że świat jest zbudowany z przedmiotów które stanowia odrębne byty.
Piaget miał świadomość, że dzieci widzą świat w kategoriach ulotnych wrażeń sensorycznych – co jak uważał jest dowodem ich geniuszu.
Grzechotka, kciuk, matka – to wszystko zawdzięcza swoje istnienie, temu że dziecko na nie patrzy, słucha lub trzyma w rękach. W chwili jednak kiedy przestaje się kontaktować z przedmiotem, zwyczajnie przestaje on istnieć w myśl powiedzenia ” co z oczu, to z umysłu”.
Dlatego też dziecko nie ma poczucia własnego Ja, ponieważ to wymaga zdolności sprzężenia różnych wrażeń, a w okolicy 1 roku życia dzieci nie są jeszcze do tego zdolne.
Piaget posłużył się testem zakrywania i kiedy zakrywał zabawkę materiałem młodsze dzieci zachowywały się w myśl zasady „co z oczu, to z umysłu”, natomiast starsze próbowały ją dostać.
Stałość przedmiotu jest pojęciem, które dziecko musi zbudować.
Około 2 roku życia dziecko potrafi odnaleźć dany przedmiot, ale pod takim warunkiem że jest dla niego widoczny. Jeżeli ktoś przenosi mały przedmiot w zamkniętej dłoni w nowe miejsce z punktu A do punktu B, dziecko nadal będzie jej szukało w punkcie A.
STADIUM PRZEDOPERACYJNE
Pod koniec 2 roku życia dziecko zdolne jest już poznawczo do angażowania się w myślenie symboliczne.
W tym okresie charakterystyczne są zabawy z wyobraźni, czyli np. lalka dostaje pić z butelki.
Operacje myślowe z jakimi spotykamy się w tym okresie wg. Piageta to:
EGOCENTRYZM – tendencja do widzenia świata wyłącznie z własnej perspektywy. Zapytajmy małe dziecko czy ma brata i jeżeli odpowie „tak” zapytajmy, czy ten brat ma rodzeństwo, a wtedy prawdopodobnie usłyszymy, że „nie”. Widzimy w tym przypadku brak zdolności dziecka do odstąpienia od własnej perspektywy.
ANIMIZM – zakłada wiarę w to, że przedmioty martwe posiadają świadomość, potrafią mówić, poruszać się i w mniemaniu dziecka robić wszystko to, co ono. Piaget określił które z przedmiotów widziane są przez dzieci jako ożywione, a które jako nieożywione.
SZTYWNOŚĆ MYSLENIA – istnienie stanu nieodwracalności w myśleniu dzieci przedszkolnych, czyli inaczej mówiąc dzieci nie potrafią odwrócić biegu zdarzeń.
ROZUMIENIE PRZEDLOGICZNE – dzieci przedszkolne nie są zdolne do myślenia indukcyjnego, czyli od szczegółu do ogółu i dedukcyjnego – od ogółu do szczegółu.
W zamian za to reprezentują typ myślenia, który Piaget określił mianem transdedukcyjnego na przykład: nie odbywszy swojej popołudniowej drzemki dziewczynka oznajmiła: „nie miałam drzemki, więc to nie jest popołudnie”.
Myślenie transdukcyjne zakłada związek przyczynowy między dwoma elementami, kiedy faktycznie takiego związku nie ma.
Dzieci potrafią również odwrócić związek przyczynowo-skutkowy, na przykład: „ten chłopczyk spadł z roweru, bo złamał nogę”.
Piaget uważał te wysiłki za konieczny etap do rozwoju myślenia dojrzałego.
Przykład zabawy manipulacyjnej, w której dziecko przystosowuje schemat czynności do nowych obiektów.
Wkładanie, manipulowanie, przekładanie przedmiotów to bardzo angażujące zajęcie dla najmłodszych. Zabawa ta wspaniale rozwija sprawność motoryki małej raz percepcji wzrokowej u dzieci.